Φωτογραφία: Pixabay  |  Διάβασμα 6’

 

Μα, αλήθεια, είχε οφέλη η COVID-19;

Ίσως μου πείτε ότι βιάζομαι, ότι είναι νωρίς να συζητάμε ένα τέτοιο θέμα. Και είναι σίγουρα δύσκολο να συζητάμε για οφέλη, όταν ο κορωνοϊός έχει φέρει τόσους θανάτους, τόση αναστάτωση, τόση ζημιά, σε παγκόσμιο επίπεδο…

Όμως, ναι, η ασθένεια COVID-19 είχε και την θετική της πλευρά. Με θεμέλιο

την γρήγορη και αξιοθαύμαστη προσαρμογή μας στα νέα δεδομένα μιας πρωτόγνωρης κατάστασης!

Χωρίς λοιπόν να ξεχνάμε τα δεινά που περάσαμε (και περνάμε) και με όλο το σεβασμό, ειδικά σε όλους όσοι ταλαιπωρήθηκαν ή ταλαιπωρούνται, επιτρέψτε μου να εστιάσω σε μερικά από τα οφέλη του κορωνοϊού.

 

Εργασιακά

  1. Πολλοί συνειδητοποίησαν μετά το Μάρτιο την αξία της εξ αποστάσεως εργασίας, της τηλε-εργασίας, του work from home. Αρκετές δουλειές είναι δυνατόν να γίνονται από το σπίτι, γλυτώνοντας χρόνο και χρήμα. Μάλιστα για ορισμένες θέσεις εργασίας, με σωστή οργάνωση και management γίνεται και πιο παραγωγική δουλειά.
  2. Εξοικειωθήκαμε περισσότερο με την τεχνολογία. Μάθαμε πλατφόρμες video conferencing και εφαρμογές επικοινωνίας που μας βοήθησαν να διατηρήσουμε σε καλό επίπεδο την επαφή με συνεργάτες και πελάτες.
  3. Ξεκαθαρίσαμε εργασίες και καθήκοντα που μπορούν να χαμηλώσουν σε προτεραιότητα, να υποκατασταθούν ή και να ακυρωθούν. Γιατί κάποια πράγματα, ναι, δεν μας έλειψαν καθόλου. Τα κάναμε από συνήθεια, προσκολλημένοι ίσως σε μιαν άλλη εποχή.
  4. Αρκετές επιχειρήσεις κατάλαβαν πόσα meetings μπορούν και πρέπει να γίνονται μέσω video conferencing. Ή πόσα meetings μπορούν και πρέπει να γίνουν μηνύματα e-mails, γιατί είναι απλά ενημερωτικά. Έναν εργαζόμενο που έχει τελειώσει την δουλειά του στην Καλλιθέα και μένει στη Νέα Σμύρνη, γιατί θα πρέπει να τον ανεβάσεις στο Μαρούσι στις 6 το απόγευμα για μια εβδομαδιαία συνάντηση που δεν είναι τίποτε άλλο από μια απλή παράθεση αριθμών…;
  5. Άλλαξε η καταναλωτική συμπεριφορά και προσαρμόσαμε το marketing και την εξυπηρέτηση στα νέα δεδομένα. Ακόμη περισσότεροι άνθρωποι κατάλαβαν την αξία και την χρησιμότητα του online shopping, banking, κλπ, κλπ. Και αυτή είναι μια τάση που θα συνεχιστεί και την μ.κ. (μετά κορωνοϊό) εποχή. Αυτό είναι θετικό για όλους. Γιατί αρκετοί εργαζόμενοι θα μπορούν να ασχολούνται με άλλες, ίσως πιο ουσιαστικές δουλειές. Ναι, πάντα θα χρειάζονται εργαζόμενοι να γεμίζουν ράφια ή να κάνουν τραπεζικές συναλλαγές στον γκισέ. Δεν θα γίνονται όμως τόσο συχνά.
  6. Έγινε ακόμη πιο σαφές ότι οι εργαζόμενοι χρειάζεται να αναπτύξουν γνώσεις, κοινωνικές ικανότητες και δεξιότητες, όπως Επικοινωνία, Ψυχολογία Πελάτη, Ενσυναίσθηση, Διαχείριση Παραπόνων και Δύσκολων Καταστάσεων. Που θα είναι χρήσιμες σε θέσεις που θα πληθύνουν στο μέλλον, όπως τηλεφωνικό customer service και support.

 

Κοινωνικά

  1. Έχουμε ζήσει ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ και ξεπερνάμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ένα τεράστιο πρόβλημα. Με όρους συλλογικούς. Με συνέπεια και υπευθυνότητα. Καταλάβαμε ότι με την απομόνωση βοηθήσαμε όχι μόνο τον εαυτό μας αλλά και άλλους στους οποίους δεν μεταδώσαμε τον κορωνοϊό που ίσως είχαμε αλλά δεν γνωρίζαμε γιατί δεν είχαμε συμπτώματα. Ήταν μια πρωτόγνωρη κοινωνική εμπειρία, έγινε social team building.
  2. Δείξαμε αλληλεγγύη. Βοηθήσαμε συνανθρώπους μας που είχαν ανάγκη, όπως ηλικιωμένους. Όχι μόνο εδώ στην Ελλάδα, σε όλον τον κόσμο. Στην Πολωνία για παράδειγμα, η οργάνωση ‘Ορατό Χέρι’ μέσα σε λίγες μέρες έφτασε τα 80.000 μέλη!
  3. Μάθαμε να (υπ)ακούμε τους ειδικούς και να μην κάνουμε ‘του κεφαλιού μας’ (σε μεγάλο βαθμό τουλάχιστον).
  4. Αναδείχθηκαν ήρεμοι και σοβαροί άνθρωποι σε ηγετικές φυσιογνωμίες. Και τους εμπιστευθήκαμε! Επειδή είμαστε λαός με ‘κοντή’ μνήμη, ελπίζω να συνεχίσει το trend και στο μέλλον, όταν θα έχουν τελειώσει όλα αυτά… Ας καταλάβουμε ότι οι φωνές, οι εντάσεις και ‘το ύφος καρδιναλίου’ δεν αποδεικνύουν την αξία ενός ανθρώπου. (Διαβάστε ένα σχετικό άρθρο: ‘Εγώ ο Καίσαρ!’) Και είναι πλέον περισσότεροι οι άνθρωποι που κατάλαβαν και διαχώρισαν τις γνώμες των ανθρώπων με γνώση από τις γνώμες των τσαρλατάνων στην τηλεόραση ή – κυρίως – στο internet. (Ας ελπίσουμε ότι και αυτό επίσης θα παραμείνει και για άλλα πράγματα.)
  5. Επιταχύνθηκε η ψηφιοποίηση του δημοσίου. Επιτέλους μπορούμε να εκδίδουμε online ‘με το πάτημα ενός κουμπιού’ πιστοποιητικά, εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις! Πόσο δύσκολο ήταν να γίνει; Και γιατί έπρεπε να περάσουν τόσα χρόνια και να υποστούμε τόση ταλαιπωρία;
  6. Ευνοήθηκε το περιβάλλον και η φύση. Μειώθηκε η κίνηση στους δρόμους και η μόλυνση της ατμόσφαιρας. Σε αυτό το άρθρο του Forbes αναφέρεται ότι αυτό, μακροπρόθεσμα, θα σώσει ακόμη περισσότερες ζωές.
    Πόσο πρέπει να έχουν χαρεί οι κάτοικοι της πολύπαθης από τον υπερτουρισμό Βενετίας! Έχουν καθαρίσει τα νερά, έχουν εμφανιστεί κύκνοι και δελφίνια (!!!), φαίνεται ο πυθμένας των καναλιών! Στην βορειοανατολική Ινδία δε, είδαν για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια το όρος Έβερεστ. Και μιλάμε για μια απόσταση 225 χλμ και ένα κράτος, το Νεπάλ, ενδιάμεσα!
    Προσωπικά, στη Νέα Σμύρνη είχα πολύ καιρό να ακούσω τόσο δυνατά τα κελαϊδίσματα των πουλιών.
  7. Καταλάβαμε ποιες είναι οι ‘κρίσιμες’ ομάδες εργαζομένων και πόσα τους οφείλουμε. Και δεν ήταν μόνο οι γιατροί και νοσηλευτές. Ήταν και όλοι όσοι δούλεψαν για να λειτουργήσουν τα καταστήματα τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης. Οι εργαζόμενοι σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, οι couriers, αλλά κυρίως όσοι ήταν στην πρώτη γραμμή, εξυπηρετώντας – με τον όποιο φόβο και ανασφάλεια – τους πελάτες / πολίτες που μπορεί να ήταν και ασυμπτωματικοί φορείς χωρίς να το ξέρουν.

 

Ατομικά

  1. Καθένας μας είχε μια εμπειρία που (αν επιλέξουμε) θα μας φανεί χρήσιμη στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της ζωής μας. Στο τι είναι σημαντικό και τι δεν είναι. Σε τι αξίζει να δίνουμε σημασία και προσοχή και σε τι όχι.
  2. Μπορέσαμε και δείξαμε ψυχραιμία. Αποφύγαμε τον πανικό. Δεν λειτουργήσαμε ατομικίστικα, αντιμετωπίζοντας τον συνάνθρωπο ως ανταγωνιστή ή εχθρό. Γιατί αυτό θα σήμαινε το να πάμε να κατεβάσουμε εμείς όλα τα ράφια στα super market και να μην μείνει τίποτε για τους άλλους. ΟΚ, συνέβησαν μερικά τέτοια περιστατικά, αλλά ήταν λίγα και μόνο στην αρχή της κρίσης.
  3. Βελτιώσαμε τις σχέσεις με την οικογένειά μας. Ανακαλύψαμε ξανά τις/τους συζύγους, τις/τους συντρόφους και – κυρίως – τα παιδιά μας. Ζήσαμε μαζί! Οι περισσότεροι τουλάχιστον, που μπόρεσαν να ελέγξουν τα νεύρα από την απομόνωση και τον εξαναγκασμό.
  4. Ευαισθητοποιήθηκε πολύς κόσμος σε βασικούς κανόνες υγιεινής. Όχι μόνο στο σχολαστικό πλύσιμο των χεριών και να προσέχουμε πού ακουμπάμε και τι αγγίζουμε, αλλά και τι να ΜΗΝ κάνουμε με τα χέρια μας στη συνέχεια.
  5. Αρκετοί ‘εξαναγκαστήκαμε’ σε περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Και καθένας τον εκμεταλλεύτηκε με διαφορετικό τρόπο. Βιβλία, μουσική, TV, νέες γνώσεις, γυμναστική, χορός (ναι, ναι, είναι τουλάχιστον δύο φίλοι … έτσι Γρηγόρη;). Είναι κοινή διαπίστωση ότι τα σπίτια μας δεν ήταν ποτέ πιο καθαρά και τακτοποιημένα! Καθάρισα παντζούρια, ξεκαθάρισα ρούχα, έκανα επισκευές… όσα είχα κάνει σε 7 χρόνια, τα έκανα σε 7 εβδομάδες.
  6. Λαστ μπατ νοτ λιστ … κάναμε περισσότερο σεξ! Στις αρχές της κρίσης, 6 Μαρτίου, διάβασα εδώ για μια 35% αύξηση σε ‘underwear, lingerie and sex toys’. Τότε, δεν έδωσα σημασία. Τον Απρίλιο διάβασα κι άλλα ανάλογα στατιστικά. Λογικό είναι… Άρα, Δεκέμβρη-Γενάρη περιμένουμε έξαρση γεννήσεων. Έρχονται οι Baby Boomers 2.0, η Karantina Generation!

 

The pandemic will accelerate history rather than reshape it

Richard Haass, Foreign Affairs

 

(A Virus Called The Blues – Charles Brown & Dr John .)

 

Σχετικά άρθρα:

Customer Experience στους ρυθμούς της COVID-19

Customer Service με τα σώβρακα!* – Μέρος 1

Customer Service με τα σώβρακα!* – Μέρος 2

Crisis management – Δύσκολοι καιροί για πρίγκηπες …

 

Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.

Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά α) το λογότυπο της Customer Service Greece και β) το σχετικό ενεργό link.

Print Friendly, PDF & Email